شکوه معماری سنگی در ایران از قدیم تا کنون

شکوه معماری سنگی در ایران از قدیم تا کنون | پاویر

بدون شک می توان گفت ایران، در عرصه معماری استواری و تحکم بالایی دارد، تمدن غنی و جغرافیای خاص این خاک بنیان معماری سنگی را ریشه نهاد.

ایرانیان باستان در آغاز از سنگ برای ساخت ادوات و آلات جنگی استفاده می کردند و به مرور بکارگیری سنگ را در معماری لحاظ کردند، می توان نقطه اوج معماری سنگی را در ارزنده ترین میراث کهن، تخت جمشید به وضوح مشاهده نمود. معبد آناهیتا بارزترین نوع معماری سنگی می باشد. از ابتدا معماری سنگی ایران تلفیقی از هنر و صنعت بوده، بکارگیری نمادها و تصاویر که روی آثار باستانی بکار گرفته شده نمایانگر آنست که هر نقش دارای تفکر و تحلیلی عمیق بوده و هنر والای ایران را در این صنعت به تصویر می کشد.

مادها قومی بودند که توجه والایی به هنر معماری داشتند به نوعی می توان گفت در ایران کهن هر دوره حکومت ها معماری مختص به خود را داشتند که بواسطه آن هوش و هنر مردمان دوران خود را معرفی می کردند.

معماری سنگی ایران به زیباترین شکل در عین سادگی دارای فرم، طراحی و محاسبات هندسی دقیقی است. در آثار کهن می توان ایوان های مرتفع، ستونهای مستحکم را با طراحی و تزئینات هنرمندانه مشاهده نمود. تاثیرات بناها به گونه ای بوده که توانسته تاثیر فزاینده ای در جلوه شهر ایفا نماید. بطور مثال می توان به شهر سیلک ( اولین شهر در جهان هستی) اشاره نمود.

طبق مطالعات و تحقیقات کاوشگران، آثار تدفینی معماری سنگی به دوران اشکانیان، ساسانیان و اسلامی بر می گردد. نوآوری ایوان در صنعت ساخت را، ایرانیان بنا نهادند و نمونه بارز آن در تالار آپادانا مشهود است.

حکاکی و تزئینات روی سنگ نقش فزاینده ای در هنر باستان داشته، بطوریکه در سینه کوه بیستون یا مجسمه نقش رستم می توان این هنر زیبا را مشاهده نمود.

شاید بتوان گفت ایده اصلی طراحی معماری سنگی به دوران غارنشینی برمی گردد، بشر به مرور با گذشت زمان توانست با تلفیق هنر و صنعت تاثیر شگفت انگیزی در سبک زندگی خود ایجاد نماید.

ایران دارای معادن غنی سنگی بوده و این سنگ ها دارای دوام و ماندگاری بالایی هستند، همانطور که در تاریخ حک شده موقعیت استراتژیک ایران باعث شده در جنگهای زیادی قرار گیرد. مرغوبیت سنگهای بکار گرفته شده در بناهای تاریخی همچون تخت جمشید از صدمه فراوان آن مصون داشته است.

سنگ های بکار رفته در بنای تخت جمشید از دو جنس تشکیل می شود.

  • سنگ صخره ای که خاکستری رنگ می باشد.
  • سنگهای سختر با رنگی تیره تر که مقاومت بالاتری دارند.

به نوعی می توان گفت تکامل یافته این سنگ های تیره، سنگ مرمر نام دارد.

آیا سنگ مرمر فقط جنبه مقاومتی دارد؟

سنگ مرمر علاوه بر استحکام، قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و دارای کانی هایی با رنگهای مختلف است، که تاثیر فزاینده ای در زیبایی محیط ایفا می کند.

بهترین سنگهای مرمر در پاویر تهیه و تولید می گردد و با بهترین امکانات در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *