سنگنامه (آمفی تئاتر کلوسئوم)|پاویر

 

سالن آمفی تاتر کلوسئوم (Colosseumیکی از بناهای با شکوه معماری و مهندسی ایتالیا می باشد که در زمان امپراطوری رم محل برگزاری نبردهای خونین بین گلادیاتور ها،حمله حیوانات وحشی،اعدام ها و… بوده است و اسباب تفریح اشراف و بزرگان رم را فراهم ساخته بود.

مراحل ساخت این بنای باشکوه  از زمان امپراطوری Vespasian در سال 70 میلادی آغاز شد و در امپراطوری  Titusدر سال 80میلادی به پایان رسید.

جایگاه امپراطور و اشراف در کلوسئوم از عوام مجزا بوده،به طوری که صندلی هایی در ردیف های بالا وجود داشته که متعلق به شوالیه ها و بزرگان بوده و ردیف های پایین تر برای مردم عادی.

معماری کلوسئوم به شکل  ساختمانی بیضی طراحی شده که ابعاد آن به طول  180 متر، عرض 150 و ارتفاع 48 متر بوده است. مساحت این بنا به 24000 متر مربع میرسد که ظرفیت جمعیتی حدود 50000نفر را داشته است که به لحاظ در نظر گرفتن عبور و مرور آسان جمعیت در این بنا، کلوسئوم در زمان خود یک شاهکار مهندسی محسوب میشود.

قسمت بالایی این بنا از سه ردیف طاق‌های گنبدی شکل رو در روی ستون‌ها و سر ستون‌ها تشکیل شده است و دارای دو طبقه زیرزمین است که در آن تونل ها و آغل هایی برای حیوانات و اتاق هایی برای تمرین گلادیاتور ها درنظر گرفته شده بود.کف زمین نبرد پوشیده شده از چوب و ماسه بوده که در حال حاظر سطح چوبی آن به طور کامل از بین رفته است

 

از مصالح استفاده شده برای فونداسیون کلوسئوم میتوان به بتن اشاره کرد و برای ستون ها و طاق های طبقه فوقانی از تراورتن و آجر بتنی و برای ستون های طبقه زیرین از نوعی سنگ متخلخل به نام توفا استفاده شده است.محققان پی بردند که ترکیبات بتن استفاده شده در این بنا دلیل اصلی مقاومت آن در طول قرن هاست.

دیوار های بیرونی این آمفی تاتر شامل  100000 متر مکعب سنگ تراورتن بوده است که به دلایلی چون سرقت،زلزله،آتش سوزی،الودگی های محیطی و… بخش زیادی از سنگ های این بنا تخریب شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *